Dag 90: Bureaucratie in gehandicaptenvervoer
De nieuwe rolstoelbus van Stichting Stromenland
De verstikkende bureaucratie in Nederland dreigt nu ook vrijwilligers en gehandicapten te treffen. Vrijwilligers zouden geen gehandicapten meer van en naar hun vakantieverblijf mogen rijden. Volgens de nieuwe Wet personenvervoer 2000 zou het gaan om commercieel vervoer, waarvoor strengere eisen worden gesteld aan de chauffeurs. Met uiteraard hogere kosten, zodat vakanties en uitstapjes voor die mensen onbetaalbaar dreigen te worden. Bekend is dat bij gehandicapten immers vaak sprake is van een laag inkomen.
Zelf heb ik hier zijdelings mee te maken door mijn betrokkenheid bij de Stichting Vrienden Stromenland. Met die organisatie hebben we in 2004 juist een nieuwe rolstoelbus aan kunnen schaffen voor vakanties en uitstapjes van bewoners van Altenahove, Antonia, Goezate en Lemmenskamp. Ook mochten we gisteren van Rabobank Altena opnieuw geld in ontvangst nemen voor rolstoelen in de rolstoelbus. Ook Stromenland zal gedupeerd worden indien er niet meer met vrijwilligers op de bus wordt gereden. Overigens is het beslist niet zo dat zomaar iedereen op de bus rijdt. Ook voor een speciale rijopleiding voor het rijden op de bus heeft de Stichting Vrienden al eerder geld beschikbaar gesteld. En juist dat kleine beetje extra levensvreugde in de vorm van een vakantie of uitstapje voor de bewoners van de tehuizen zou door onze verstikkende bureaucratie in gevaar komen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
De CDA-Statenfractie heeft inmiddels een persbericht uit doen gaan over deze zaak, waarin zij haar zorg uitspreekt. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) wordt door de wetgever immers een prominente rol aan vrijwilligers toegekend om de samenleving meer leefbaar te maken. De interpretatie van de Wet personenvervoer is hier volledig mee in tegenspraak. De Statenfractie heeft inmiddels contact met de CDA Tweede Kamerfractie om te voorkomen dat initiatieven van vrijwilligers worden ontmoedigd door deze bureaucratische uitleg. Er zijn door de Tweede kamerfractie vragen gesteld aan Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Ook wil de CDA-Statenfractie staatssecretaris Ross oproepen om de positie van de vrijwilliger in de WMO zeker te stellen.
Zelf heb ik hier zijdelings mee te maken door mijn betrokkenheid bij de Stichting Vrienden Stromenland. Met die organisatie hebben we in 2004 juist een nieuwe rolstoelbus aan kunnen schaffen voor vakanties en uitstapjes van bewoners van Altenahove, Antonia, Goezate en Lemmenskamp. Ook mochten we gisteren van Rabobank Altena opnieuw geld in ontvangst nemen voor rolstoelen in de rolstoelbus. Ook Stromenland zal gedupeerd worden indien er niet meer met vrijwilligers op de bus wordt gereden. Overigens is het beslist niet zo dat zomaar iedereen op de bus rijdt. Ook voor een speciale rijopleiding voor het rijden op de bus heeft de Stichting Vrienden al eerder geld beschikbaar gesteld. En juist dat kleine beetje extra levensvreugde in de vorm van een vakantie of uitstapje voor de bewoners van de tehuizen zou door onze verstikkende bureaucratie in gevaar komen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
De CDA-Statenfractie heeft inmiddels een persbericht uit doen gaan over deze zaak, waarin zij haar zorg uitspreekt. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) wordt door de wetgever immers een prominente rol aan vrijwilligers toegekend om de samenleving meer leefbaar te maken. De interpretatie van de Wet personenvervoer is hier volledig mee in tegenspraak. De Statenfractie heeft inmiddels contact met de CDA Tweede Kamerfractie om te voorkomen dat initiatieven van vrijwilligers worden ontmoedigd door deze bureaucratische uitleg. Er zijn door de Tweede kamerfractie vragen gesteld aan Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Ook wil de CDA-Statenfractie staatssecretaris Ross oproepen om de positie van de vrijwilliger in de WMO zeker te stellen.
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home