hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, March 29, 2006

Dag 88: Voorjaarsschoonmaak


Vandaag trof ik in de Sluyterstraat ineens een schoonmaakploeg aan. Een groep leerlingen van basisschool ’t Kompas kamden de plantsoenen uit op plastic, blikjes, papiertjes etc. Als een wervelwind trokken ze door de straat, de traditionele voorjaarsschoonmaak verbleekte bij hun ijver. De inzet van de kinderen hoorde bij een grootschalige zwerfvuilactie van gemeente, ondernemersvereniging DES, Lions Club Werkendam, Stichting Kinderboerderij en woonservice Meander in heel Werkendam. Alle basisscholen namen deel. Zo gaf de jeugd ons het goede voorbeeld in het schoon houden van de straten. Fietsenhandelaar Gerrit den Hollander zei het ’s middag zo mooi: ‘Waar ik woon, hou ik het schoon’. Hij was ’s middags zelf actief met een groepje kinderen van de Ds. Groenewegenschool. Hij was overigens teleurgesteld over de hoeveelheid afval rond de scholen. “Daar zouden leraren en ouders toch nog meer op moeten wijzen”, zo was zijn oordeel. Maar ook burgers zouden zelf veel meer de eigen rommel in hun eigen omgeving op moeten ruimen. Een beter milieu begint bij jezelf, toch? Hoeveel afval er in mijn eigen straat werd verzameld weet ik niet, in heel Werkendam was het 751 kilo.