hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, June 13, 2006

Dag 164: Het plastic tasje


Gisteren tijdens de voorbereidingen van de Beleidsbeschouwingen kwam ook het milieu aan de orde. PvdA’er Bob du Burck stelde voor een milieuprijs in te stellen voor de beste tips rondom het voorkomen voor afval. Een leuk idee, ik heb mijn eerste tip al gegeven. Weiger eens een plastic tasje in de winkel. Gegarandeerd dat u meewarig wordt bekeken, soms wordt zelfs gezegd, dat het verplicht is ze mee te geven.

Omdat het dagelijks schrijven op mijn weblog niet altijd vanzelf gaat, heb ik voor de aardigheid eens plastic tasje gegoogled. De rij hits bleek inderdaad eindeloos. Maar ik kwam zo wel heel veel informatie tegen. Dat Russen bijvoorbeeld gek zijn op plastic tasjes. En over de milieuonvriendelijkheid ervan, die eigenlijk meevalt. In Nederland worden jaarlijks 300 miljoen tassengebruikt, vaak worden ze meermalen gebruikt. Maar als ze eenmaal op de afvalberg terecht komen blijkt het goed stookmateriaal. Zonder plastic zakken moeten de afvalverwerkers extra aardgas of olie toevoegen om het vrij natte afval te kunnen verbranden. Ook wordt plastic vaak samen met papier uit de afvalberg gescheiden en gebruikt als brandstof in cementovens en elektriciteitscentrales. Het maken van een papieren tas leidt tot twee maal zoveel luchtvervuiling en 200 maal zoveel afvalwater als het maken van een plastic tas. En ook kost het meer energie om papieren tassen te verbranden als ze op de afvalberg komen. Aan de andere kant is het wel zo dat de grondstof voor papier nieuw aangemaakt kan worden door bomen/bossen te planten. Dus waar blijf ik nu met mijn goede tip?

1 Comments:

At 6:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Leuk verhaal Hannie!
Gr b

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home