hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, March 09, 2008

De eeuw van mijn moeder (4)




Mijn twee dochters Dorine en Colinda zijn geboren in 1980 en 1981. Lange tijd bleven ze samen, maar in 1986 kregen ze nog een broertje. Op de lagere school doorliepen ze moeiteloos de klassen. De oudste volgde daarna het VWO op het Altena-college en de tweede de HAVO. Na de middelbare school gingen beiden verder studeren, ik heb ze daarin ook zeker gestimuleerd. Dorine studeerde uiteindelijk af in de richting Internationale Geschiedenis in 2005 en mag sinds die tijd drs. voor haar naam zetten. Colinda volgde de HBO opleiding communicatie en studeerde af in 2004. Daarna trad ze in het huwelijk, maar begon tevens aan een universitaire opleiding die ze dit jaar hoopt af te ronden. Beiden zijn met zo'n opleiding uiteraard vanzelfsprekend economisch zelfstandig.

Daarmee is mijn familie toch een schoolvoorbeeld van de steeds hogere opleidingen die vrouwen in de afgelopen eeuw volgden. En waarmee ze economische zelfstandigheid verwierven. Al moet niet vergeten worden dat vrouwen in het boerenbedrijf (zoals mijn oma in haar jeugd) en de schippersgezinnen (zoals mijn moeder) natuurlijk ook onmisbaar waren voor het gezinsinkomen. En zoals Geert Mak in de eeuw van zijn vader schreef over de veranderingen in de 20e eeuw, heb ik zo in vogelvlucht geschreven wat die veranderingen voor vrouwen betekenden.