hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, August 19, 2009

Het raadsel van de Hankse sluizen

De Hillegatsche sluis van 1699


Eerder schreef ik over mijn zoektocht naar de Hillegatsesluis en de Vierbanse sluis. Omdat ik de sluizen niet kon vinden, leek het me aannemelijk dat het slechts dezelfde sluis was met twee verschillende namen. Walter van Dortmont van Archiefkring Hank heeft me echter laten weten dat het wel degelijk om twee sluizen gaat. De Hillegatsche sluis dateert uit 1699 en is dus vorig jaar door de Archiefkring uitgegraven. Ook is er nu een trap om de sluis van binnen te kunnen bekijken. De Vierbansche sluis ligt 50 meter noordelijker dan de Hillegatsche sluis. Tussen de twee sluizen staat het Stoomgemaal De Vier Bannen. De Vierbanse sluis is aan de oostelijke kant nog aanwezig westelijk waarschijnlijk niet. Ik moet dus nog een keer terug naar Hank om opnieuw te zoeken. Wordt vervolgd!

1 Comments:

At 10:19 AM, Blogger Unknown said...

Nou het is wel aardig gelukt om als overheidsinstelling(en) om zowel de keersluis als de vierbansche sluis tot schande te laten worden.

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home