hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, August 12, 2009

Zwerven door Rivierenland (slot)




Nee, ik heb geen zesde dag gefietst. En de dijken langs de Waal en de Linge komen beslist in een volgende vakantie aan de beurt. Maar deze keer een algemene indruk van het gebied van Waterschap Rivierenland. Het is een prachtig weids gebied, met vooral langs de Maas redelijk veel waterrecreatie. De Alblasserwaard toont eigenlijk twee gezichten; stedelijk langs de Merwede en landelijk langs de Lek. Het Rijk van Nijmegen is mooi, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar dijken en polders. Als je naar het Land van Heusden en Altena kijkt, het deel langs de Bergsche Maas, dan mis ik daar de waterrecreatie en de fietspaden op de dijk voor echte vergezichten. Ook in ons gebied weinig bankjes voor een korte rustpauze. En dan de Papsluis. Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch mag de sluis dan tientallen jaren compleet verwaarloosd hebben, thans is het een parel in het landschap. De boetedoening voor de verwaarlozing heeft nu wel lang genoeg geduurd. Mijn advies is dan ook om snel een bord van Waterschap Rivierenland bij de sluis te plaatsen, op zo'n sieraad mag je best een beetje trots zijn.