hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, August 11, 2009

Zwerven door Rivierenland (dag 5)











Heerewaarden-Werkendam 65 km.

In het logboek van mijn Bed & Breakfast adres maak ik een korte notitie over de reizigers die er gepasseerd zijn. Reizigers met hun dromen, verlangens en plannen. Bij het ontbijt deze keer een Brabants Dagblad met een interessant artikel over de kassenbouw in de Bommelerwaard. Mijn reis voert deze dag huiswaarts, het is opnieuw warm maar ook nog eens benauwd om te fietsen. Na de sluis in Rossum ben ik al snel in Kerkdriel. Rondom de Hoorzik de eerste kassen van de Bommelerwaard. Kerkdriel is een plek waar ik in mijn jeugd vaak geweest ben, als mijn vader weer eens leeg of geladen in het zandgat lag. Die Zandmeren zijn nu gereserveerd voor waterrecreatie. Even later passeer ik kasteel Ammerzoden, nog weer later kasteel Nederhemert. Veel kastelen lagen vroeger aan de rivier. Bij Nederhemert steek ik de rivier over met een voetveer, Drs. P. heeft ook hier zijn sporen nagelaten.





Bij het passeren van de Kromme Nol Waterkering, de enige die Waterschap Rivierenland heeft, voel ik me al een beetje thuis. Op de dijk fietsen langs de Bergsche Maas kan helaas slechts op een klein stukje. Vlakbij Dussen passeer ik gemaal Hagoort van WSRL. Naar het haventje Peerenboom is het dan nog zo'n vijf kilometer, maar er lijkt geen einde te komen aan de polderweg. Dat haventje heeft volgens mij ook nog iets te maken met het Waterschap, alleen weet ik niet meer precies wat. Eenmaal in Hank heb ik de keuze tussen een fietstocht door de Biesbosch of toch maar de Buitendijk? Het wordt de Buitendijk omdat deze korter is. En te warm om nog langer te fietsen! Overigens passeer ik dan nog wel de nodige sluizen; de Hillegatse sluis, sluizencomplex de Drie Sluizen, de Papsluis en nog twee verborgen sluizen in de dijk. En natuurlijk de Muralt muurtjes.