hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 10, 2012

Molens aan de Kinderdijk

Plaquette op het Wisboomgemaal





Maar weer een keer schrijven over de molens aan de Kinderdijk. Ze zijn me al van jongsaf aan bekend. Mijn oma die werd geboren aan de Lekdijk in Nieuw-Lekkerland had bij haar thuis een foto van alle molens van de Kinderdijk aan de muur hangen. Het was een huwelijkscadeau geweest bij haar huwelijk in 1935. Hoewel mijn moeder vertelde dat ze regelmatig vanuit Werkendam in Nieuw-Lekkerland bij de familie logeerde, kon ze zich een bezoek aan de molens niet herinneren. Mijn eerste bezoek aan de molens was volgens mij in 1980. In dat jaar vierden mijn grootouders dat ze 45 jaar getrouwd waren en brachten met een bus vol familie een bezoek aan de molens. Ook tijdens een excursie van het Waterschap brachten we al eens een bezoek aan de molens van de waterschappen Nederwaard en Overwaard. En hoe vaak je de molens ook ziet, het blijft een fascinerend gezicht. In de algemene bestuursvergadering van vrijdag 15 juni komt het voorstel aan de orde dat Waterschap Rivierenland de molens en het Wisboomgemaal uit 1868 voor een symbolisch bedrag van een euro overdraagt aan de gemeente Nieuw-Lekkerland. Hopelijk worden zo de financiele problemen opgelost. En mijn advies; zorg voor modernere voorzieningen rondom het complex.



http://www.waterschaprivierenland.nl/aspx/download.aspx?File=/contents/pages/230881/18_2012-16755_bestuurlijke_besluitvorming_rond_swek.pdf