hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, April 22, 2015

Terug in de tijd

De inham in de fortgracht markeert de oorspronkelijke loop van de Gantel


Af en toe moet ik echt op zoek naar inspiratie voor mijn blog. Wat schreef ik eigenlijk zes jaar geleden in april op mijn blog, zo vroeg ik me af. En dat bleek nog verrassend ook. Op 19 april 2009, een maand nadat ik was geinstalleerd als burgerlid van Waterschap Rivierenland schreef ik over het uitbaggeren van de fortgracht rondom fort Altena. En dat rare inhammetje in de fortgracht. Ik noemde het zelfs historisch onverantwoord. Laat ik het nu helemaal mis hebben, want dat inhammetje was juist aangelegd om de oorspronkelijk loop van de Gantel te markeren. Door de ruilverkaveling in de jaren zestig werd het polderpeil veranderd en moest een dam voorkomen dat de houten palen waarop het fort gebouwd is, zouden worden aangetast door minder water in de fortgracht.