hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 11, 2015

Bobo's versus bewoners

Gemaal met uitzicht in Noordwaard
 
Dag mevrouw Haasjes,
 
Van de Combinatie Noordwaard mocht ik op elegante wijze vernemen dat het werk 1 oktober is opgeleverd aan RWS.Uit de kranten heb ik vernomen dat gelijktijdig overdracht aan de gemeente heeft plaats gevonden.
 
Als betrokken burger ben ik door RWS (de opdrachtgever) en de Gemeente (eindgebruiker) niet geinformeerd.
Wel mocht ik (en ook andere bewoners van uw gemeente) een aantal jaren de (over)last dragen die samen ging met de uitvoering.
 
Ik begrijp dat de minister Melanie Schultz van Haegen op 12 oktober in het bijzijn van een aantal bobo’s (die geen verdere bijdrage anders dan vanachter een bureau hebben gegeven).Enige (geselecteerde, door wie) bewoners zijn blijkbaar ook uitgenodigd om bij dit feestelijke gebeuren aanwezig te zijn.
 
De burgerparticipatie is slecht geweest.
Er is door RWS en Gemeente gehoord en niet geluisterd.
Toezeggingen zijn gedaan en niet nagekomen.
Verwachtingen zijn gewekt en niet uitgekomen.
 
De gemeente heeft geen echte betrokkenheid getoond en is nauwelijks voor de bewoners opgekomen.
U als burgermoeder bent onzichtbaar en geeft geen direct antwoord op aan u gestelde vragen, ook daar waar het uw (bv. ten aanzien van veiligheid) directe verantwoording is.
 
Ik ben gewend bij iets als deze officiele afsluiting direct betrokkenen te nodigen en er geen elitair feestje van te maken.
Via de media zal ik wel het een en ander over dit gebeuren vernemen.
 
Ik hoop nog steeds dat u mij de aan u gestelde vragen over nog uitstaande punten zult geven.
 
Trouwens de Noordwaard is ondanks alles, en mede dankzij de bemiddeling (zoveel mogelijk recht strijken wat krom is) van de omgevingsmanagers Ralph Gaastra en Margreet van Zee, een pracht gebied geworden.
 
Vriendelijk groet,

Henk van de Raadt
 
Het Fort 4
4251 LZ Werkendam