hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 04, 2015

Water, veel water (door Herman van Krieken)

De verstening van Andel in beeld

 

Water, veel water!!

Opnieuw was het hommeles in de nacht van 30 op 31 augustus toen de hemelsluizen zich openden. Maandag 31 augustus op weg naar mijn werk, zo rond 6.30 uur,  hoorde ik dat in Hardinxveld-Giessendam weer problemen waren met wateroverlast. Ook in Werkendam was het goed mis. Toen ik die zelfde dag van mijn werk naar huis reed zag ik het water in Den Duyl bij Almkerk erg hoog staan. Enige dagen later hoorde ik om ongeveer dezelfde tijd, vroeg in de morgen, op radio 1 agrarische hoofdman Straver in Hank klagen over het Waterschap. Als aardappels een dag onder water staan dan is het goed fout. De schade loopt al gauw in de tonnen.

Het Waterschap zou in gebreke zijn gebleven en geen voorzorgsmaatregelen hebben genomen. Ik hoorde later tijdens een vergadering iemand nog opmerken dat dit kwam door personeelsbezuinigingen bij het Waterschap. Vreemd, lijkt mij als ICT consultant toch een kwestie van een beetje automatiseren van wat pompen? Zo moeilijk is dat toch niet om die pompen op tijd aan te zetten? Wel lekker gemakkelijk voor bestuurders en boeren om het Waterschap de schuld te geven. Hebben de gemeenten de overstort overal goed geregeld? Ik ben bang van niet, dat kost namelijk erg veel geld. Het Waterschap, verrek, dat wordt toch altijd gedomineerd door boeren en hun vrienden van het CDA? Wat hebben ze zelf al die jaren uitgespookt om wateroverlast te voorkomen? Wie hebben alle sloten en greppels dichtgereden in de polder? Wie hebben alle sloten gedempt in onze dorpen en steden? Wie zaait er allemaal stoeptegels in onze tuinen waardoor het water niet weg kan? Het Waterschap?
Natuurlijk kan het Waterschap nog meer en betere maatregelen treffen om wateroverlast te voorkomen, maar het zou goed zijn als we ook eens naar ons zelf kijken. Uiteindelijk draait het allemaal om oorzaak en gevolg, bewustwording, oplossingen en veel geld, erg veel geld. Eigenlijk niets meer en niets minder dan een kwestie van kiezen; waar besteden we ons geld aan? Het lijkt potjandorie weldorie wel politiek!