hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 25, 2016

Watercalamiteitenplannen in alle gemeenten (2)

Doorlichten van de riolering in Werkendam

Over een watercalamiteitenplan sprak ik al in mijn vorige blog. Ik herinner me nog een telefoontje niet lang na de wateroverlast van een bezorgde bewoner die net buiten de bebouwde kom woonde. Hij had sterk de indruk dat de gemeente het water zo snel mogelijk het dorp pompte, maar dat hij daar dan juist weer de dupe van was. Navraag op het gemeentehuis leerde me in elk geval dat op de gemeentehuizen helemaal nog niet nagedacht wordt over wat ze het beste als eerste kunnen laten onderlopen. En hoe de brandweer het meest efficient kan worden ingezet als ineens vijftig mensen tegelijk bellen met het verzoek om de kelder leeg te pompen als de straten blank staan. Allemaal aandachtspunten die opgenomen moeten worden in zo'n watercalamiteitenplan. En uiteraard afgestemd met Waterschap Rivierenland.