hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, December 10, 2016

Hoogwateroefening

De dijkwachten patrouilleren in groepen van drie; twee langs de dijk en een in de auto.


Juist op de laatste dag van de TV serie 'Als de dijken breken' hield Waterschap Rivierenland een Hoogwateroefening; afgekort tot HOWARI2016. Het leek me goed om als bestuurder een keer mee te kijken en zo werd ik zaterdagmorgen om 07.00 uur verwacht op de dijkpost op de waterzuivering in Sleeuwijk. Met zo'n 25 mensen werd de oefening doorgenomen; in totaal mochten vier ploegen van elk drie dijkwachten op pad; zowel vooraf als achteraf vond een briefing plaats per ploeg. Ploegen van drie was nieuw; voorheen gingen de dijkwachten samen op pad. Tevens werden de pas nieuwe portofoons getest. Op de dijkposten zelf bleven de mensen achter die de meldingen van de dijkwachten ter plaatse opnemen. Een bijzondere melding uit de ochtend kan ik wel melden; in de dijk werd een vossenhol ontdekt. Na de terugkeer van alle dijkwachten vond nog een korte evaluatie plaats op de dijkpost. In de middag vond de wisseling van de wacht plaats en werd opnieuw een ploeg dijkwachten op pad gestuurd.