hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, May 09, 2018

Rondje Biesbosch kan van mijn bucketlist


Het Leeuwenveerke steekt over vanaf Lage Zwaluwe

Kano's en containerschepen varen mee tijdens onze overtocht



Het stond al langer gepland, een rondje Biesbosch met een overtocht met het Leeuwenveerke. Vandaag kan ik het van mijn bucketlist schrappen. De fietstocht van bijna 60 km. ging wonderlijk vlot. Om negen uur vertrok ik uit Werkendam om via het mooiste fietspad van Brabant langs het Steurgat naar Geertruidenberg te fietsen. Het stuk tussen Geertruidenberg en Drimmelen is één van de meer saaie stukken om te fietsen, maar eenmaal voorbij Drimmelen fiets je over de dijk met uitzicht over het water. In Lage Zwaluwe lag het Leeuwenveerke al klaar en kon ik direct overvaren naar de Jacomien, zodat ik rond twaalf uur weer op Werkendamse bodem arriveerde. 

Het Leeuwenveerke aan het steiger bij de Jacomien in Werkendam, onder het wachthokje aan de Werkendamse oever



Vandaar is het nog zo'n tien kilometer fietsen naar de Brabantse Biesbosch voor een tussenstop met lunch. Aan de lunch bekeek ik de fietskaart en twijfelde even hoe ik terug naar Werkendam zou fietsen, dwars door het gebied of toch over de dijk. Toch maar gekozen voor de snelste route, het fietspad helemaal langs de rivier. Het blijft toch bijzonder zo dicht bij de rivier fietsen op stukken waar de dijk is afgegraven. De blauwe paaltjes staan er nog altijd als stille getuigen van de ontpoldering van de Noordwaard. Met het passeren van de Biesboschsluis was het niet ver meer naar huis, om half drie stapte ik weer over de drempel. En schrapte ik het rondje Biesbosch van mijn bucketlist.  



Margrieten in de Noordwaard

Onderhoud aan de Werkendamse Biesboschsluis