hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, May 01, 2018

Tuintegeltax of Tuinmansverdriet


Tussen de tegels schijnt de zon?


Vandaag een dagje tuinieren achter de rug. Vanmorgen heb ik de laatste puntjes op de i gezet voor mijn examenopdracht Beleidsprocessen en beleidsontwerpen en vervolgens verstuurd. De opdracht gaat over 'tuintegeltax' en alle varianten daarop. Wist je dat Annie M.G. Schmidt in 1971 in het boek 'Pluk van de Petteflet' al schreef over tegeltuinen?  

“De Torteltuin wordt opgeruimd”, zei mevrouw Helderder opgewekt.
“Opgeruimd?”
Ja, alle bomen worden omgehakt. En alle struiken en alle onkruid en alle planten worden weggehaald. En er komen tegels te liggen. Het wordt een Tegelpleintje. Met een keurig bloemperk in het midden”.

Uit Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt (1971)



Vanmiddag heb ik echt in de tuin gewerkt. Opnieuw een poging gedaan om het 'Tuinmansverdriet' voorgoed uit mijn tuin te verwijderen. Wetende dat dat nooit zal lukken. Op die momenten verlang ik ook naar een tegeltuin......


Zevenblad, ook wel Tuinmansverdriet genoemd