hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, June 28, 2018

Groene huurwoningen met TEO of TEA

Woningcorporaties moeten twee miljoen woningen ombouwen als de gaskraan definitief dicht gaat






Toen ik vorige week met mijn zussen naar familie in Duitsland reed, vertelde één van hen dat ze uit milieu oogpunt bijna geen vlees meer eet. Zover ben ik nog niet, maar ik bracht in dat ik wel zonnepanelen heb. Dankzij Wocozon liggen negen zonnepanelen op mijn dak. Maar zijn die zonnepanelen afdoende als straks de gaskraan dicht gedraaid wordt? Nee, dus moeten ook andere oplossingen gezocht worden voor het verder verduurzamen van huurwoningen. Tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Toezichthouders Woningcorporaties in Soesterberg spraken we vanmiddag over 'toezicht op duurzaamheid'. Met boeiende sprekers zoals Elfrieke van Galen (hebben we ook aandacht voor biodiversiteit!) en Diedrik Samson als voorzitter van het Klimaatakkoord sectortafel gebouwde omgeving. Want spraken de raden van commissarissen al over de verduurzaming van de huurwoningen? Op alle niveaus, zoals strategie, beleid, nieuwbouw, financien, risicomanagement en meer (Elfrieke van Galen). Want hoe worden de huurhuizen straks verwarmd als ze van het gas worden afgekoppeld? Met TEO (thermische energie uit oppervlakte water) of met TEA (thermische energie uit afvalwater). Want uit onderzoek blijkt dat daar grote kansen liggen. Waterschap Rivierenland heeft in elk geval budget vrijgemaakt voor verder onderzoek naar mogelijkheden met TEO en TEA. Dit op voorstel van SGP'er Peter Aanen, die daarvoor het budget voor wind-energie voor wilde inzetten.