hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, July 10, 2018

Benchmark besturen in Waterschapspeil

Artikel in Binnenlands Bestuur van Mathieu Paapst


Jaarlijks geeft de Unie van Waterschappen 'Waterschapspeil' uit met daarin trends en ontwikkelingen in het waterbeheer. Goed om je als waterschap te kunnen spiegelen aan andere waterschappen. In 'Waterschapspeil' vinden we echter niets terug over zaken als burgerparticipatie en governance. Ook mis ik in de benchmark een vergelijking over de wijze van besturen van de waterschappen. Zo las ik deze week een interessant artikel van Mathieu Paapst. Hij is AB lid bij waterschap Hunze en Aa en daar zijn de besluitenlijst van het college van dijkgraaf en heemraden niet openbaar. En daardoor wordt de controlerende taak van volksvertegenwoordiger moeilijker en is besluitvorming niet transparant. Hij schreef er een opiniestuk over in het blad Binnenlands Bestuur Bij Waterschap Rivierenland zijn de besluitenlijsten van het college van dijkgraaf en heemraden wel openbaar. Maar de schriftelijke vragen die worden gesteld door AB leden en de beantwoording door het college van dijkgraaf en heemraden is op de site niet terug te vinden. Zelf heb ik daar al meerdere malen aandacht voor gevraagd, alleen zo is immers voor een ieder in te zien hoe wij als volksvertegenwoordigers onze controlerende taak uit oefenen. En mijn vraag is niet uniek, bij Hoogheemraadschap Delfland staan die vragen namenlijk wel gewoon online. Dus waarom kan dat niet bij Waterschap Rivierenland? En waarom bestaan deze verschillen tussen de waterschapsbesturen? Ik heb slechts één voorbeeld genoemd, maar rond transparantie van het besturen van de waterschappen zijn nog veel stappen te maken. Te beginnen met een benchmarkt over besturen van de Unie van Waterschappen in haar jaarlijkse 'Waterschapspeil'.