hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, February 12, 2019

Erfgoedcollege over herinneringscultuur

Over een week mag ik een erfgoedcollege geven in Den Bosch. Over de 'dynamiek van de herinneringscultuur'. Veranderen persoonlijke verhalen van ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog onze blik op het grote verhaal van deze oorlog? En hoe beïnvloeden deze verhalen ons denken over 'goed' en 'fout' door de tijd heen? 
Nederlandse militairen op de Kildijk in Nieuwendijk tijdens de mobilisatie


Vragen waar ik zelf ook niet direct een antwoord op kan geven. Wel lijken de begrippen 'goed' en 'fout' soms inwisselbaar. Jaren geleden mocht ik een ooggetuige uit Hank interviewen over de gevangenen in de interneringskampen in onze regio. "De Duitsers waren geen lieverdjes, maar wij konden er ook wat van", zo vertelde hij. En wie ook maar iets weet over de mishandeling van moffenmeiden, kan de uitspraak van de Hankenaar alleen maar bevestigen.