hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, February 11, 2019

Vrouwen in polderbesturen

Vandaag kreeg ik een mail van Thea de Roos, die ik leerde kennen via het Waterlelie netwerk van vrouwenlijke bestuurders van de waterschappen. 

Gepubliceerd op 15 maart 1927 in de Tilburgse courant

Een bericht uit 1929 in de Waterlandcourant

Wij mailden met elkaar over de eerste vrouw in een waterschap. Zij had het al uitgezocht, het is G. Koeman - de Boer uit Buiksloot. Voorheen een zelfstandige gemeente, maar nu onderdeel van de stad Amsterdam. Ook noemde Thea de Roos de naam Eva Schalk, naar haar is een brug genoemd in Amsterdam als eerbetoon. 

Een krantenknipsel dat ik kreeg van Thea de Roos

Recent las ik een interview met dijkgraaf Tanja Klip, daarin noemde ze nog Truus Groeneveld-Damminga uit Werkendam als eerste vrouw in een waterschapsbestuur in 1978. Dat klopt dus niet, de eerste vrouw trad al in 1927 toe tot het hoogheemraadschap 'Waterland'. Overigens bestaat het Waterlelie netwerk in maart twintig jaar

Rechts op de foto Truus Groeneveld-Damminga; zittend Teuni Burgers die heemraad was bij Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch