hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, July 30, 2019

Efficiƫnter besturen bij waterschap Rivierenland?

'Efficient bestuur in gevaar' is een boeiende opinie bijdrage van Erik-Jan van Dorp op Publiek denken over de verschillende rollen van ambtenaren en volksvertegenwoordigers. 


Hensbeker van Waterschap Rivierenland anno 2019

In het artikel wordt de Tweede Kamer als voorbeeld genoemd, maar wordt zijdelings ook de gemeenteraad aangehaald. Ik weet de namen nog van de ambtenaren op het Werkendamse gemeentehuis die de gemeenteraad - in mijn tijd als raadslid - vooral zagen als duur betaald 'volkstoneel'. 

Het J.U. Smit gemaal bij Kinderdijk, gebouwd in 1972

Ook binnen Waterschap Rivierenland kan ik de voorbeelden aanwijzen, lees alleen al mijn recente blog over het negeren van het Algemeen Bestuur bij enkele recente openingen in onze regio. Hoe kan het dat binnen de organisatie soms nog een blinde vlek bestaat voor de rol van het Algemeen Bestuur? Maar hoe kunnen we die twee werelden overbruggen zonder onze eigen rol als bestuur te verliezen?  Voor de komende jaren aan ons als bestuur de opdracht om deze patstelling te doorbreken.