hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, December 29, 2019

Een terugblik op 2019 (3)

Geschiedenis was op school al mijn lievelingsvak en dat is altijd zo gebleven. Ik kan genieten van spitten in archieven, op zoek naar bijzondere mensen of bijzondere gebeurtenissen. 

Drie delen uit de Waterlinie Erfgoedreeks

Om daar dan vervolgens weer mooie verhalen over te schrijven. Maar ook musea en oude gebouwen kunnen me bekoren. Onze geschiedenis laat zien waar je vandaan komt en wie je bent. Ook dit jaar mocht ik weer vele uren besteden aan mijn liefhebberij. Maar in dit jaar overzicht over het derde kwartaal van 2019 richt ik me speciaal op geschiedenis en erfgoed. Zo verscheen in september opnieuw een deel uit de Waterlinie Erfgoedreeks van mijn hand. Na delen over Fort Altena en Fort Bakkerskil verscheen nu het deel over Fort Steurgat. Het schrijven van dat deel stond al lang op mijn verlanglijstje, maar het kwam er eerder niet van. Het is een prachtige uitgave geworden, zeker met de kans op de Werelderfgoedstatus vind ik het een eer te schrijven over de Nieuwe Hollandse Waterlinie in de Waterlinie erfgoedreeks. 

Monumenten klassendag in Woudrichem met Jacoba van Beieren

Maar er was nog meer historie. Zo werd ik gefilmd in Werkendam over het verhaal dat ik schreef over moffenmeiden voor Brabant Remembers. Ook was daar weer de Open Monumentendag die ik al jaren lang met veel plezier organiseer samen met de andere mensen van Erfgoed Altena. Dit jaar was het thema plezier. Het kwartaal werd afgesloten met het Liniepadfestival, dat deze keer in het teken stond van wandelen in de Linie. Over de Linie gesproken, in 2020 verschijnt het boek over Pyramides in de Polder van Hendrik Dijk. Met aandacht voor de breibunker langs het Liniepad. Zo maakt geschiedenis en erfgoed mij iedere dag blij. Waar werd jij blij van in 2019?