hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, January 02, 2020

Waterschappen in de Tweede Wereldoorlog

Komende maanden zal veel aandacht zijn voor 75 jaar bevrijding. In aanloop naar de viering van 75 jaar vrijheid ben ik begonnen met onderzoek naar de rol van de waterschappen in de oorlog. 

Opgave van Joodsch personeel

Ik beperk me daarbij uiteraard tot mijn eigen regio. Dat betekent vooral veel spitwerk, inmiddels heb ik vijf dagen doorgebracht op het Streekarchief in Heusden en ik ben zeker nog niet klaar. Wat heb ik zoal gevonden? Opgaven van oorlogsschades, correspondentie over nieuwe rubberen laarzen voor de polderwerkers, inundaties van het gebied, tekort aan olie voor de gemalen. Maar ook ontslagen na de oorlog van een werknemer en bestuurder vanwege nazi sympathieën. 

Sprakeloos.............

Maar het meest schokkend zijn de brieven naar Gedeputeerde Staten van Brabant, waarin wordt opgegeven dat ze geen mensen van Joodschen bloed in dienst hebben. Iedere overheid werd geacht dat op te geven, de waterschappen vormden daarop geen uitzondering. Een van de brieven die ik vond was van 17 oktober 1940. Het toont aan hoe systematisch de Jodenvervolging is voorbereid. Maar het roept ook de vraag op waarom overheden dat toch zo slaafs doorgaven. Het zou een mooie vraag zijn voor het dilemmabos in het Biesbosch Museumeiland. Zou jij opgeven of je personeel van Joodschen bloed is als daarom gevraagd wordt?