hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, February 06, 2020

Het briefje van Louis van der Kallen

Louis van der Kallen, AB lid van Brabantse Delta heeft een brief geschreven aan de Deltacommisaris Peter Glas. Hij is bezorgd over twee trends in 'waterland'. 

Louis van der Kallen

De eerste trend die hij benoemd is het steeds maar benoemen van alle ontwikkelingen als innovatie. Hij ziet in veel innovaties echter geen echte verbeteringen. "Maar als we onze watergemeenschap in slaap wiegen met ons ‘geweldig’ voelen, ontnemen we ons een deel van de toekomst, zo schrijft hij aan de Deltacommissaris. De borstklopperij die Van der Kallen hier benoemt, herken ik wel een beetje. We vinden onszelf soms wel erg goed. Louis van der Kallen maakte ooit nog deel uit van het bestuur van het Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch. 

Een oude kaart van ons gebied

Het tweede thema dat hij benoemt is het gemis aan technische kennis bij huidige bestuurders van de waterschappen. "Ik zie dat AB’s steeds minder de inspiratiebron zijn voor veranderingen en steeds minder een echt klankbord zijn voor onze ambtenaren. Het meedenken is aan het verdwijnen en als de geborgde zetels worden geschrapt is het einde van de waterschappen, als zelfstandige door burgers bestuurde organisaties, nabij. Voor mijn gevoel maken we vandaag de dag de ‘nadagen’ van het Romeinse Rijk mee. Onze inwoners zijn geen burgers meer maar consumenten en onze ‘bestuurders’ lijken zich tot ontwikkelen tot decadente zelfgenoegzame zelfbevredigers". Persoonlijk stoor ik me aan deze aanduiding van bestuurders en zijn in mijn ogen echt niet alleen de geborgde zetels de meedenkers. Wat vind jij, zijn AB leden decadent en zelfgenoegzaam?