hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 27, 2020

Hoe onze dijkgraaf verbazing in Amerika zag

Waar was onze dijkgraaf Co Verdaas eigenlijk tijdens het hoge water van 1995? Hij liet me weten dat hij niet in het land was, maar in Verenigde Staten voor half werk en half vakantie. 

Co Verdaas bij zijn installatie als dijkgraaf


"Ik zat in de laatste fase van mijn proefschrift, zo weet ik nog. Wat me nog zeer goed bijstaat is hoezeer het in de VS indruk maakte: de Nederlanders die zo goed waren met water en deels onder zeeniveau woonden werden bedreigd. Het was daar groot nieuws. Dat is me vooral bijgebleven, hoe bijzonder de Amerikanen ons landje vonden en vinden als het aankomt op wonen in een delta. Uiteraard was ik, als inwoner van Nijmegen, ook zeer betrokken, maar het raakte me niet persoonlijk. Ik hoefde niet te evacueren. Vakinhoudelijk was het boeiend. Vooral hoe daarna met noodwetgeving snel actie werd ondernomen! Het illustreerde wat ik bij mijn studie had geleerd: een (bijna) ramp is behulpzaam bij het treffen van de benodigde maatregelen"


Rechts Kees Vonk die vertelt over operatie Raincoat

Het behulpzaam zijn van een bijna ramp voor een snelle aanpak van de dijken, is ook benoemd door onze secretaris-directeur Kees Vonk bij zijn ervaringen over de hoogwaterperiode in 1995. Hij was in 1995 operationeel hoofd van operatie Raincoat. Dat is geen grapje, maar een serieuze poging om de dijk van het Kanaal met plastic te bekleden zodat deze beter bestand was tegen het water. De dijk hield stand, we zullen dus nooit weten of operatie Raincoat geholpen zou hebben.