hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, January 28, 2020

De caravan veilig en droog in Groesbeek


Waar waren de bestuurders van Waterschap Rivierenland tijdens het hoog water in 1995? Bestuurder Jean Buskens zat dicht bij het vuur, zijn vrouw was gedeputeerde Milieu in de provincie Gelderland. Maar zij mocht uiteraard vertrouwelijke informatie niet delen. 

Jean Buskens staat helemaal achteraan als tweede van rechts

Januari 1995 werkte Jean Buskens bij het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN) en was verantwoordelijk voor de ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. "Uit ons kantoor keek ik uit op het Takenhofplein, de grote rotonde bij station Dukenburg. Al enkele dagen passeerden daar talloze voertuigen van de vele hulpdiensten die werden ingezet in de Ooijpolder, de Betuwe en het Land van Maas en Waal. Dat confronteerde mij op dat moment de hele dag met de grote urgentie van dat moment. Ik woonde in de wijk Lindenholt, zeg maar in Nijmegen laag".  


"Van de zijlijn kreeg ik wel de bestuurlijke discussies mee tussen de Commissaris van de Koningin en de burgemeesters Scholten en De Hondt van Arnhem en Nijmegen over wie verantwoordelijk was over het al dan niet nemen van evacuatiebesluiten.  Zelf had ik mijn in Oosterhout gestalde caravan al naar een camping in Groesbeek verplaatst. Daar stond die veilig en droog en was er eventueel een plek voor overnachting. Het gerucht ging dat bij een eventuele dijkdoorbraak in het Land van Maas en Waal bij Boven Leeuwen of Druten, het talud van de A50 als een tijdelijke kering zou dienen. Dat vergde wel het ‘dichtstoppen’ van de nodige onderdoorgangen". 

De caravan stond veilig in Groesbeek


"In mijn werk had ik al eerder kennis genomen van de overstromingsmodellen van de provincie voor onder andere het Land van Maas en Waal. Voor mij was het duidelijk dat in deze situatie ook Nijmegen ten westen van het Maas-Waal kanaal tenminste enkele tientallen centimeters onder water zou lopen. Met mijn dochters van 12 en 14 jaar heb ik toen uit voorzorg alle boeken en serviesgoed naar de 1e verdieping gebracht. Mocht er een overstroming volgen dan was het verder leegmaken van de begane grond nog in kortere tijd te doen. Deze ontruiming bleek niet nodig te zijn".