hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, January 24, 2020

Je hondje uitlaten bij de scheur van Ochten

Voor heemraad Goos den Hartog was het hoge water van 1995 mede aanleiding om zich op persoonlijke titel verkiesbaar te stellen voor de verkiezingen van het Polderdistricht de Betuwe. 

Fascinerend boek over Polderdistrict de Betuwe


"Ik woonde op een steenworp afstand van de zwakke plek in de dijk van Ochten. Vanuit de gemeenteraad van Echteld waar ik bij betrokken was, werd mijn kandidatuur voor het Polderdistrict door alle partijen gesteund, Er moest iemand vanuit onze gemeente in dat bestuur! De hoogwaterperiode heb ik dagelijks stap voor stap meegemaakt, omdat ik vlakbij de dijk woonde en iedere dag met mijn hondje daar wandelde. Ik zag het hoge water en de kwel het dorp in stromen over tuinen en straat. Ook de dreigende evacuatie en de onduidelijkheid daarover was best verwarrend. Je zag winkels ontruimd worden en toen reed een geluidswagen dezelfde dag door het dorp dat van evacuatie voorlopig geen sprake was. Mensen raakten hierdoor van slag en ook wij gingen spullen naar boven brengen. Ook op mijn kantoor de fax op het hoge schap en de PC in mijn auto.

Burgemeester Henk Zomerdijk

Toch nog vrij onverwacht kwam het besluit van burgemeester Henk Zomerdijk (what's in a name!) dat wij binnen twaalf uur allen weg moesten uit het gebied. Ik was toen aan het werk bij een klant in Deventer en kon met veel moeite weer toegelaten worden in het gebied om mijn vrouw en hondje en spullen in te kunnen laden en te vertrekken. Maandag konden we alweer naar huis en toen zag onze woonomgeving langs de dijk er al totaal anders uit. Vrachtwagens reden af en aan om tegen het binnentalud zand aan te brengen, bomen werden gekapt om de dijk tijdelijk te versterken. Deze ervaring en de start bestuurlijk bij het Polderdistrict is een aanzet geweest voor mijn interesse voor het waterschap en dat is tot op vandaag in mijn huidige rol als heemraad nog steeds. Water is onmisbaar, soms vriend maar soms ook onze vijand. Daar vervult het waterschap een belangrijke en boeiende rol in!