hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, April 13, 2020

Visrechten van de Heerlijkheid Gorinchem

Zondagmiddag fietste ik over het Kerkeinde richting Werkendam en ineens zag ik dat de grenspaal was afgebroken. Niet zomaar een grenspaal, maar de paal die de grens van de visrechten van de Heerlijkheid Gorinchem markeert. 

De afgebroken grenspaal


Een berichtje op de Facebook pagina Oud Sleeuwijk gaf antwoord op enkele van mijn vragen. Want hoe ik ook had gezocht, online kon ik zelf weinig vinden over de visrechten van de Heerlijkheid Gorinchem. Maar Ad Paans stuurde me een linkje naar een kaart van het gebied. 


De oude visrechten zouden gelden tot de kerkjes van Sleeuwijk en Schelluinen, de westelijke grens van Gorcums water. Dat zou ook op de grenspaal staan. Tot de dijkverzwaring in de jaren tachtig van de vorige eeuw stond de paal ter hoogte van het kerkje, nu staat hij verderop de dijk richting Werkendam. 

De grenspaal toen hij nog heel was
Het lijkt er overigens op dat de paal al eerder kapot is geweest, op bovenstaande foto is een breuklijn te zien. Of de paal van de gemeente is of van het waterschap durf ik niet te zeggen. Wethouder Jorritsma liet wel weten dat ze morgen actie gaat ondernemen.

geen briefje achtergelaten zeker
Frowning face
morgen eerste werk alles van waarde is weerloos (Lucebert) #erfgoed

De paal bij de pastorie van het Sleeuwijks kerkje, later is de grenspaal verder op aan het Kerkeinde geplaatst