hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, January 10, 2021

De vrouwengeschiedenis ligt op straat (2)

 Waar is de tijd gebleven dat ik gewoon iedere avond een blog schreef? Komt het door corona of raak ik uitgeschreven? Maar minimaal twee keer in de week moet toch wel lukken?

Het borstbeeld van het eerste vrouwelijke raadslid in Best


Deze keer nogmaals over de straten die zijn genoemd naar de eerste vrouwelijke raadsleden. Zo kreeg ik deze week toch weer leuke reactie, zoals uit de gemeente Best. Daar hebben ze geen straat vernoemd naar het eerste vrouwelijke raadslid J,M, Geertman-Rabou maar een borstbeeld van haar laten maken. Het heeft een plekje in de raadzaal in Best. Op een verzoek aan een heemkundekring in Veghel om informatie over het eerste vrouwelijke raadslid en eventueel een straat werd ik doorverwezen naar de gemeente Meijerijstad. Maar daar had ik al een keer tevergeefs aangeklopt. Bij de heemkundekring in Schijndel kreeg ik wel direct antwoord, zij hebben een Schijndel-wiki opgezet. 

J.M. Geertman-Rabou was in 1970 het eerste vrouwelijke raadslid in de gemeente Best.


Van het West Fries archief kreeg ik te horen dat in Hoord een straat is genoemd naar Sophie Bronsveld-Vitringa; het gaat om de Sophie Vitringastraat. Overigens zijn reacties van archieven heel wisselend, soms krijg je gewoon antwoord op je vraag. Andere archieven zeggen de vragen niet te kunnen beantwoorden en verwijzen je naar eigen archiefonderzoek. Thans zijn veel archieven vanwege corona gesloten, maar ook het zelf onderzoek doen is natuurlijk enorm tijdrovend. Maar het aantal gemeenten waarvan ik nog niet weet dat of ze ooit een straat hebben genoemd naar een raadslid slinkt wel. Nog zeventien te gaan, dus de aanhouder wint.