hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, January 04, 2021

De vrouwengeschiedenis ligt op straat

Straatnamen zijn een mooie spiegel van de tijd. Dat geldt zeker voor straten die genoemd zijn naar het eerste vrouwelijk raadslid in een gemeente. Een jaar geleden begon ik met mijn onderzoek naar gemeenten die een straat naar die eerste vrouw hebben genoemd.

Een compilatie van straten genoemd naar vrouwelijke raadsleden


Zo'n speurtocht is een hele klus, ik ben een jaar geleden begonnen met het mailen naar alle gemeenten in Nederland. En daar heb ik heel veel leuke reacties op ontvangen. Ook van gemeenten die nog geen straat hadden vernoemd, maar wel op zoek waren naar bijzondere vrouwen om straten naar te noemen. Ik hoop echt dat zo het aantal straten dat vernoemd is naar vrouwelijke raadsleden nog altijd groeit. Maar hoe ver ben ik nu met het onderzoek? Na een jaar heb ik van zo'n twintig gemeenten nog geen antwoord ontvangen, ondanks herhaaldelijke mailverzoeken. Soms wordt de zoektocht ook bemoeilijkt door herinderlingen. Zo zag ik vandaag dat de gemeente Haaren nog op mijn lijstje stond, maar deze gemeente bestaat per 1 januari 2021 niet meer en is opgedeeld. Te laat dus om het nog na te vragen. 

Jet Geerkensplein in Schijndel


Soms is het antwoord dat ze geen tijd hebben om het uit te zoeken (druk vanwege corona), soms is het uitbesteed aan een straatnamencommissie. Maar soms komt er ook geen antwoord. Vandaag heb ik geprobeerd om heemkundekringen, historische verenigingen, archieven en/of musea aan te schrijven in die gemeenten. Van enkelen kreeg ik al een reactie. Zo weet ik nu wie de eerste raadsleden waren in de gemeente Arnhem in 1919, dit zijn A.J.M.W. Janzen-Hemmelder (RKSP) en P.C. Felix-de Boer (Economische Bond). Ook dacht ik in Brabant alle straten te hebben geïnventariseerd, maar dat bleek toch niet correct. Zo was in Schijndel Jet Geerkens het eerste vrouwelijke raadslid en kent het dorp een Jet Geerkensplein. Ook hier zorgt een herindeling voor een puzzel, Schijndel is nu onderdeel van de gemeente Meijerijstad, ook een gemeente die nog niet zo lang bestaat. 

.