hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, February 14, 2021

Oma Matje moest in 1940 vooruit betalen bij ziekenhuisopname

Vandaag kreeg ik via de mail een bijzonder document. De rekening voor de ziekenhuisopname van mijn oma Matje Heijns in januari 1940. Uit de rekening maak ik op dat ze vooruit moest betalen voor haar ziekenhuisopname.

De rekening van het ziekenhuis van mijn oma


De rekening is gedateerd op 4 januari en er wordt betaald voor tien dagen. Helaas is mijn oma al op 6 januari 1940 overleden en op 11 januari begraven in Werkendam. Op de rekening is de datum 13 januari genoteerd voor opname in het Gast - en ziekenhuis in Dordrecht, dat ziekenhuis stond aan de Bankastraat. Later veranderde de naam in gemeenteziekenhuis. Verpleging kostte in 1940 f 3,50 per dag, volgens mij een kapitaal voor mijn grootouders, die het al niet breed hadden. Ook de datering roept vraagtekens op, volgens een opschrijfboekje van mijn opa is het ongeluk met mijn oma Matje op 2 januari gebeurd. Ze zou de volgende dag naar het ziekenhuis in Dordrecht zijn gebracht, dat moet dan 3 januari zijn? Helaas kan ik het niemand meer navragen, alle kinderen van Hendrik en Matje Kieboom-Heijns zijn inmiddels overleden. 

Het ziekenhuis in Dordrecht waar mijn oma is overleden


1 Comments:

At 1:26 PM, Blogger Bert van der Stelt said...

Bijzonder bericht Hannie! Groet van je neef Bert

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home