hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, January 20, 2021

Participeren kun je leren

In de komende vergadering van de commissie Middelen komt de actualisatie van burgerparticipatie aan de orde. En daarin is toch sprake van een aantal beleidswijzigingen. 

Inspraak met geeltjes, een goede vorm van participatie?


Zo wordt een nieuwe Participatie- en Inspraakverordening opgesteld waarin opgenomen wordt de 'right to challenge'. Ook voor burgerinitiatieven is volop ruimte, zo wordt voorgesteld om alle burgerinitiatieven in een jaarverslag op te nemen, zowel de initiatieven die worden omarmd, maar ook de initiatieven die niet konden doorgaan worden daarin opgenomen. Verder moet bij aanvang van een project duidelijk zijn hoe de participatie wordt vormgegeven, bijvoorbeeld in de vorm van een participatiedraaiboek. Het ontwikkelen van participatiebeleid past ook in de komst van de nieuwe Omgevingswet. Wat ik miste bij de participatie- en inspraakverordening is het opstellen van een participatieverslag bij (grotere?) projecten. Terwijl ik daar recent een mooi voorbeeld van vond bij de boezembemaling in Hardinxveld

Een nieuw gemaal bij Hardinxveld


Iets waar ik minder van gecharmeerd was, is een artikel in de verordening over het weigeren van medewerking aan burgerinitiatieven. Het mandaat daarvoor ligt bij het college van dijkgraaf en heemraden. Als dat slechts eenmaal per jaar in een jaarverslag aan het Algemeen Bestuur wordt voorgelegd, dan is dat toch wat mager.  Maar al met al zijn de wijzigingen voor mij positief. 

1 Comments:

At 3:08 AM, Blogger Gerard said...

Als er eenmaal een besluit genomen is, de belanghebbenden die eerder in het proces betrokken waren zelf informeren en ze het niet uit de krant te laten vernemen lijkt me ook een goed idee!

 

Post a Comment

http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home