hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, January 27, 2021

Straten voor Arnhemse meisjes

In de Gelderlander verscheen zaterdag een column van Martijn Brugman over straatnaamgeving in Arnhem. Hij haalt eerst een paar onuitsprekelijke straatnamen aan, om dat vervolgens enkele adviezen te geven voor toekomstige straten.

De column in de Gelderlander over de straatnaamgeving


En laat hij nu naar de twee eerste vrouwelijke raadsleden van Arnhem een straat willen vernoemen! Zo leuk om te lezen. Ik werk al meer dan een jaar aan een onderzoek naar alle gemeenten die een straat hebben genoemd naar het eerste vrouwelijke raadslid, het duurde wel even alvorens ik de Arnhemse meisjes had gevonden. 

Adriana Joanna Maria Wilhelmina Janzen-Hemmelder



Maar de eerste vrouwelijke raadsleden in Arnhem zijn Adriana Joanna Maria Wilhelmina Janzen-Hemmelder (RKSP) en P.C. Felix- de Boer (Economische Bond). Van Adriana kon ik een foto terugvinden, van P.C. Felix-de Boer wel een berichtje dat ze de eerste vrouwelijke griffier van de rechtbank was. 

P.C. Felix-de Boer was de eerste vrouwelijke griffier

Mevrouw Felix-de Boer spreekt in 1922 op een propaganda avond van de Vrijheidsbond