hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, July 25, 2021

Duizenden herinneringen aan mijn lieve zus

Vandaag was het een verdrietige dag, zoals er in juli al veel verdrietige dagen waren na het overlijden van mijn lieve zus Matty. Vandaag is de geboortedag van mijn zus, ze zou 62 jaar zijn geworden. Twee jaar ouder dan ik zelf nu ben. 

Matty met oma de Kooter en ikzelf als baby

Verdrietig omdat ik geen herinneringen meer met haar kan delen. Herinneringen aan mijn jeugd, aan de tijd dat we samen opgroeiden. Samen bij mijn oma woonden terwijl we naar school gingen. En we altijd na een winter vol maillots het liefst zo snel mogelijk kniekousen wilden dragen als het lente werd. En ze op haar verjaardag een monopolyspel kreeg, dat we toen eindeloos speelden in de vakanties aan boord.  Herinneringen aan de pubertijd, de tijd van onze eerste liefdes. De herinnering hoe ze op haar 16e of 17e  verjaardag een wit jeansjasje met een witte broek met wijde pijpen als verjaardagscadeau kreeg. Wat was ze toen trots. En ik jaloers dat zij wel de film 'Saturday Night Fever' had gezien en ik niet. 

Matty als kind met zo'n mooi bedelkettinkje

Herinneringen aan de tijd dat we samen kinderen kregen. Dat we in 1981 met Colinda als baby op schoot samen naar het huwelijk van prinses Diane keken. Ach, wat waren we toen jong. Een paar jaar later woonde ze aan de Wederik en vierden we haar verjaardag in de tuin met allemaal een jeansjasje zonder mouwen aan. Misschien wel hetzelfde jaar dat we een keer een poppenkastvoorstelling hielden voor de jarige Iwan. 

Samen met mijn zus Matty en broer Henk op de foto

Daarna volgde eindeloze verjaardagen, soms met een barbecue. Onvergetelijk was ook haar vijftigste verjaardag toen we een dagje gingen varen in de Biesbosch met familie en vrienden. Op haar zestigste verjaardag gaf ze een groot feest, het was de warmste dag van het jaar. Vorig jaar lag ze in het ziekenhuis en nu kunnen we haar verjaardag nooit meer vieren. Memento Mori zei mijn vader weleens, maar wie had gedacht dat ik uitgerekend mijn lieve zus al zo jong zou moeten missen. 

Haar vijftigste verjaardag werd gevierd met vrienden en familie