hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 20, 2021

Het vispasseerbaar maken van gemaal Oostkil

Vispasseerbaar lijkt wel een mooi scrabblewoord. Toch zag ik het woord vorige week pas voor het eerst op een groot bord bij gemaal Oostkil nabij Hank. In de regio zijn al diverse vispassages aangelegd, zoals bij Hank en de digitale vislift bij Almkerk.

Gemaal Oostkil wordt vispasseerbaar gemaakt

Voor deze vispasseerplaats bij gemaal Oostkil moest ik toch even googlen. Ik vond de bijdrage vanuit de provincie en de POP3 maatregelen van Europa. En ik vond het onderzoek bij de gemalen Oostkil, Bruine Kil en Bakkerskil naar de vissen die in het voorjaar het gebied intrekken om te paaien. Door het openen van de afsluitschuif in de inlaatkokers bij de gemalen Oostkil en Bruine Kil kunnen de vissen met de stroom mee het gebied inzwemmen. Meest gunstige periode daarvoor is van maart tot en met mei en liefst bij zonsopkomst en zonsondergang. Als het openen is geautomatiseerd, levert dit geen extra werk op voor de peilbeheerders in het gebied. Ook bij hevelinlaat Bakkerskil kan de vismigratie worden verbeterd door het openen van de afsluitschuif. Het gehele onderzoek met conclusies en aanbevelingen is terug te vinden op de site van de Federatie Alm en Biesbosch. Overigens wordt in het onderzoek de aanbeveling gedaan om verder onderzoek te doen naar de visschade en vissterfte bij het passeren van de gemalen.