hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, January 29, 2022

Twintig jaar in de raad

Deze maand is het twintig jaar geleden dat ik voor het eerst als raadslid werd geïnstalleerd in de gemeente Werkendam. Ik heb geprobeerd de exacte datum te achterhalen en volgens mijn agenda van 2002 moet het op dinsdag 29 januari zijn geweest.

Een foto uit 2002 van de CDA fractie met Gerard Paans, Marjolein Hak en Cees Schalken


De aantekeningen in mijn agenda van 2002 zijn overigens uiterst summier. Op de 29e januari van dat jaar wordt alleen vermeld raadsvergadering, over de installatie heb ik niets genoteerd. Ik was opvolger van Jan Potters, die besloot terug te treden als wethouder na een breuk met het CDA. Het kan bijna niet anders of de kranten in de regio hebben daarover geschreven, helaas zijn die (nog) niet gedigitaliseerd. Ook heb ik geen foto's van mijn eerste installatie, terwijl bij latere installaties het aantal foto's alleen maar groeit. Die eerste installatie als raadslid was van korte duur. Op 6 maart van dat jaar werden gemeenteraadsverkiezingen gehouden (dit heb ik wel in mijn agenda genoteerd) en werd ik opnieuw gekozen tot raadslid. Ook van die tweede installatie kan ik me niet herinneren dat daar foto's van zijn gemaakt, ook herinner ik me niet dat sprake was van een foto met de gehele gemeenteraad. Dat was wel het geval bij mijn derde installatie op 16 maart 2006, ik schreef erover op mijn blog. 

Op verkiezingscampagne in 2006


Mijn raadslidmaatschap duurde tot september 2007, toen heb ik afscheid genomen. Burgemeester Henk Hellegers sprak me toe met het mooie gedicht 'Mijn woonplaats' van Jenneke Mijnlieff-Verschoor. Mijn opvolger was Pieter Penning uit Sleeuwijk. En nu twintig jaar later ben ik weer raadslid, ook weer voor een korte tijd. Van 28 september tot en met 16 maart, dan worden weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Op dinsdag 1 februari is het raadsvergadering in de gemeente Altena, dan mag ik opnieuw het woord voeren. Twintig jaar na mijn eerste installatie als raadslid, toch bijzonder.

Mijn zetel in de Werkendamse gemeenteraad in 2006