hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, March 13, 2022

De overeenkomst tussen Johanna Engwirda-Agricola en Toontje Sprenger

Toontje Sprenger en Johanna Engwirda-Agricola hebben elkaar in leven waarschijnlijk nooit ontmoet. Toch hebben ze al tijden iets gemeenschappelijks, ze waren namen het eerste vrouwelijke raadslid in hun gemeente. Toontje in 1939 in Sleeuwijk en Johanna in 1947 in Spijkenisse.

Links op de foto mijn zus Dorothe


En laat nu in Spijkenisse al weer jarenlang mijn zus Dorothe Kieboom wonen; die daar sinds 2015 raadslid is. Door mijn enthousiaste verhalen over Toontje Sprenger en het uitreiken van de jaarlijkse pluim heeft zij dat idee overgenomen. Daar reikt ze nu de Johanna Engwirda-Agricola pluim uit. Dit jaar aan Ellen Slachter, zij was actief in het waterschap en de gemeenteraad en was aanjager van het project #Meervrouwenindepolitiek in Spijkennise en omgeving. Nu het idee van de pluim navolging heeft gekregen zou ik het wel heel leuk vinden als we in Altena ook in de voetsporen van Spijkenisse zouden treden. Daar bestaat al heel lang de Johanna Engwirda-Agricolastraat, terwijl we in Altena nog altijd wachten op een straat die vernoemd is naar Toontje Sprenger, ons eerste vrouwelijk raadslid in de regio. Helaas niet voor lang, de oorlog gooide roet in het eten, in 1941 werden de gemeenteraden door de bezetter ontbonden. Johanna Engwirda-Agricola was raadslid van 1947 tot 1953. 


.