hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, March 31, 2022

Drie dagen waterschapswerk (en afscheid van de raad)

Deze avond vond in Tiel een tweede cursus 'Actief voor het waterschap' plaats. Dit ter voorbereiding op de waterschapsverkiezingen in maart 2023. Zo'n vijftien mensen namen deel en samen met Arie van den Herik mocht ik iets vertellen over mijn werk als bestuurslid.

Beeld van de kademuur in Tiel


De cursisten wilden onder andere weten hoeveel tijd het werk van het waterschap kost. Ik heb deze week als voorbeeld genoemd, al erken ik wel dat dat niet representatief is. Zo was daar maandag de commissie Waterveiligheid met een stevige agenda over onder andere schadeafhandeling KIS. Dinsdagmiddag mocht ik ons burgerlid Maaike van Deelen vervangen in de commissie waterketen. Ze had corona opgelopen en zat nog in quarantaine. We spraken onder andere over 'big brown data' en wat je daar allemaal mee kunt. Zo was uit de data af te lezen dat het coronavirus weer oplaaide. Maar moet alles wat kan? Is het ethisch verantwoord om alle data te meten? Wat mag het riool bijvoorbeeld vertellen over jouw gezondheid? Dinsdagavond was de commissie Middelen met de jaarrekening, nul meting communicatie, slootdempingen in de Alblasserwaard en het weerstandscapaciteit. Zoals reeds gesteld was deze week een uitzondering, maar gemiddeld kost het werk een dag in de week. 

Naamplaatje op een mooie afbeelding van de gemeente Altena


Door die drie commissies moest ik helaas afzien van het afscheid van de gemeenteraad van Altena. Ik ben trots dat ik zitting mocht hebben in die gemeenteraad, de eerste van de heringedeelde gemeente Altena. Het was maar voor een half jaar, maar ik had het toch niet willen missen. Bij het afscheid hoorde een mooi cadeau mèt naamplaatje! Wel is het teleurstellend dat het niet gelukt is om meer transparantie te bereiken over de bezwarencommissie. Ondanks de toezegging dat de data van Kamer 1 binnenkort weer worden opgenomen, staan deze nog altijd niet online! Altena kan een voorbeeld nemen aan de gemeente Gorinchem, daar staan data en agendapunten wel online!