hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, July 25, 2022

Heimwee naar Matty

Hoe beschrijf je een gevoel van eeuwige heimwee? Van het missen van je zus, die al een jaar niet meer onder ons is. Vandaag was ze jarig, ze zou 63 jaar worden. Piepjong nog eigenlijk.

.

Matty als kind

De laatste verjaardag die we vierden was op 25 juli 2019, toen de warmste dag van het jaar. Ze vierden feest met familie en vrienden omdat ze veertig jaar getrouwd was. Een vrolijk feest waar ik warme herinneringen aan heb. Een feest waar ze ook die mooie foto's voor liet maken van haar gezin. Matty in een mooie roze zomerjurk met een stralende glimlach. Niet lang daarna moet ze al ziek zijn geworden, maar het duurde nog tot maart 2020 alvorens ze de diagnose alvleesklierkanker kreeg. Haar ziekte viel samen met de eerste coronagolf, op bezoek of even knuffelen bracht teveel risico's met zich mee. Haar laatste verjaardag - al wisten we dat toen nog niet - konden we niet vieren, omdat ze die dag geopereerd werd. Ze werd die dag 61 jaar. Bijna een jaar later, op 2 juli 2021, moesten we voorgoed afscheid nemen. 

Tijdens de Bloesemtoch op onze laatste zussendag op 14 april 2019


Ik herinner me een verjaardag dat ze vijftien of zestien jaar werd. Ze had een wit pak gekocht, model spijkerbroek en spijkerjasje met daarbij een groene bloes. Ik weet nog hoe trots ze toen was. Ook aan haar vijftigste verjaardag bewaar ik warme herinneringen, we gingen die dag met familie en vrienden een dagje varen in de Biesbosch. Uit mijn jeugd herinner ik me ook hoe we samen bij mijn oma woonden, we via een spleet in de zoldering lange gesprekken voerden terwijl we al in bed lagen. Onze poppen waar we samen mee speelden; Ingrid en Yvonne. Hoe we samen kinderen kregen en we vlak na de geboorte van Colinda samen naar het huwelijk van Charles en Diane keken. Zo heb ik eindeloze herinneringen aan mijn zus. Herinneringen die ik niet meer kan delen met haar, zij was één van die mensen die mij het langste kenden.

Nooit meer samen op de foto


Deze week ga ik met mijn twee andere zussen weer op stap; onze zussendag. De laatste zussendag met Matty was op 14 april 2019. We liepen mee in de bloesemtocht, we bakten taart bij Janneke's Bakkerij en gingen 's avonds uit eten. Scrollend in onze zussenapp groep vond ik ineens weer foto's van die dag. Samen met mijn zus, met dat beschermende handje op mijn schouder. Ze was als oudste in het gezin toch vooral mijn grote zus. Zelfs toen was ze nog zorgzaam. Matty, ik mis je. 

.