hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, October 28, 2006

Dag 300: Werkendam in het donker


Jammer dat ik er niet eerder aan gedacht heb. Maar anders had ik zeker mee gewild met de fluisterboot vanaf Drimmelen de donkere Biesbosch in. En dat allemaal in het kader van de Nacht van de nacht. Op 28 oktober werden tussen 19 en 24 uur in heel het land meer dan 100 activiteiten en evenementen georganiseerd. Er werden voorstellingen gegeven er wordt gewandeld, gevaren. Kastelen, sterrenwachten en dierentuinen openden hun deuren en je kon kijken naar uilen, vleermuizen of andere nachtdieren. Ook zijn er in totaal 44 gemeenten die hun lantaarnpalen doven vanwege de Nacht van de nacht. Werkendam is er helaas niet bij. Misschienvolgend jaar.
Lichthinder is een maatschappelijk probleem. De overheid heeft hierin een taak en kan die invullen door bestaande wetgeving beter te benutten en beter te handhaven. Er is geen alomvattende wetgeving in Nederland voor lichthinder. De overheid (provincies en gemeenten) maakt zelf ook veel gebruik van verlichting en zou een voorbeeld moeten stellen: - gebouwen met mate aanstralen - in principe geen openbare verlichting in het buitengebied. Ook op het gebied van voorlichting schiet de overheid te kort. Lichthinder is nog een onbekend milieuthema. Voor de overheid ligt hier een taak. Verder is duisternis nog te gebruiken als toeristische trekker.
Zelf ben ik me inderdaad tot nu toe weinig bewust van de lichthinder. Wel zie je in de Bommelerwaard bv. de effecten van de vele kassen daar die een zee van licht geven. Ook erger ik me weleens aan de lichtmasten bij sportvelden, terwijl je niemand ziet sporten. www.laathetdonkerdonker.nl