hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, June 14, 2017

De teloorgang van de Japesloot

Foto uit 1991 van de boerderij aan de Japesloot

In de B & W besluitenlijst van de gemeente Werkendam werd melding gemaakt van enkele straatnamen, die in het verleden zijn vastgesteld, maar niet meer worden gebruikt. Het is daarom noodzakelijk dat deze straatnamen worden ingetrokken. Één van die straatnamen is Japesloot, een zijweg van de Bandijk. De straat verdween door de ontpoldering van de Noordwaard. In januari 2012 schreef ik al dat de Japesloot werd onttrokken aan de openbaarheid. Nu weet ik niet goed wat het verschil is tussen beiden besluiten. Bij het googlen naar Japesloot kwam ik een foto tegen van een fraaie boerderij, die was opgenomen in het MIP van Werkendam. Deze boerderij met Hollandse invloed werd gebouwd rond 1880 en wordt als volgt omschreven: 

Bakstenen. Uitzwenkende gevel met geprofileerde kroonlijst. Gepleisterde plint. Raamindeling vernieuwd op begane grond. Half cirkelramen (schuur). Kruispannen. Zadeldak met wolfseinde. Recentere bijgebouwen. Zadeldak met asbest golfplaten. Landschappelijke betekenis door ligging en silhouetwerking. Huis aan voorkant, aangebouwde schuur. Nooit eigendom van Domeinen geweest. 
 
De boerderij vlak voor de sloop, de foto is gemaakt op 24 februari 2012
Niet alleen is er een foto van het pand uit 1990, maar ik maakte zelf ook een foto van het pand vlak voor de sloop, de ramen waren toen al gesneuveld. Toch jammer dat zo'n monumentaal pand is gesloopt in de Noordwaard. Vroeg me ook af wie al die jaren in het pand heeft gewoond. Hoe zou het overigens zijn met al die andere monumentale panden, zijn deze inmiddels wel beschermd tegen sloop? 


http://hanviskie.blogspot.nl/2012/01/de-japesloot-is-niet-meer.html