hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Friday, April 06, 2018

Schippersvrouwen

Mooi om te zien dat toen veel schippersvrouwen aan boord woonden


Vandaag werden we als medewerkers van Weekblad Schuttevaer gastvrij ontvangen op de museumwerf Vreeswijk. Zoals te verwachten is, hebben alle medewerkers van de Schuttevaer schippersbloed door hun aderen stromen en gaat hun hart altijd een beetje sneller kloppen van schepen en scheepjes. Dus de rondleiding langs soms wel erg verroeste scheepjes en de expositie in het museum zelf waren allen een feest der herkenning. In een oud roefje werden zelfs verhalen verteld door enkele schippersvrouwen. Vreeswijk was vroeger een echt schippersdorp, ik kan me dat zelf nog wel herinneren uit mijn jeugd. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog kende Vreeswijk een bloeiende middenstand vanwege de vele schippers die het dorp op het kruispunt van vaarwegen passeerden. Tijdens het schutten in de sluis konden de schippersvrouwen even snel boodschappen doen. Misschien hebben mijn oma's Kieboom ook weleens boodschappen gedaan in Vreeswijk? Met de verplaatsing van de sluis naar buiten het dorp verdween veel van de middenstand uit Vreeswijk. 

Op de museumwerf worden schepen en scheepjes opgeknapt