hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, May 28, 2018

Inspiratie bij ontgronding Heesseltsche Uiterwaarden


Prachtige kleuren in het schilderij van de ontgraving

Vorig week kreeg ik zomaar een uitnodiging van Loes ten Brink, beeldend kunstenaar te Heesselt. Zaterdag opende ze haar schilderijen expositie in het Stroomhuis van Neerijnen, daar exposeerde ze samen met beelden van Carla Wiersma. Stan Pijls, eerder lid van een klankbordgroep van Waterschap Rivierenland over de waterveiligheid in het gebied, sprak het publiek toe bij de opening. De kunstenaars Loes ten Brink en Carla Wiersma werden geinspireerd door de ontgronding van de Heesseltse uiterwaarden. Een gebied waar ooit een steenfabriek stond waar arbeiders in de modder hun brood verdienden met de winning van klei. Zoals Daan in het boek van Rudi van Meurs. Loes maakte van de ontgronding ook een mooie fotoreportage boordevol nostalgische beelden.

De Heesseltse uiterwaarden hoe het ooit was

De allereerste keer dat ik hoorde van het project van de Heesseltse uiterwaarden was in 2008; op een moment dat ik samen met Marlies Hulsentop, Cathrijn Haubrich en Nel Klein in aanloop naar de Waterschapsverkiezingen werd geinterviewd voor de Gelderlander.  Daar moest ik aan denken, toen ik de mooie schilderijen van Loes ten Brink bekeek.