hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, August 21, 2018

Heritage Impact Assessment voor op 't Loev?

Impressiefoto van het nieuwbouwplan (foto Bouwlinie)


Bewoners in Woudrichem zijn bezorgd over de bouwplannen op het voormalige Fortterrein in de uiterwaarden bij de vesting. Ze vrezen dat de bebouwing van op 't Loev te massaal is. Bij het lezen van de plannen vielen vooral de aandacht voor natuur en cultuurhistorie op. Wel miste ik in de stukken de rol van de monumentencommissie en van het kwaliteitsteam van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Als Erfgoed Altena schreven we al een brief aan de gemeente Woudrichem om daar aandacht voor te vragen. En vanuit de monumentencommissie hoorde ik dat het bouwplan daar op de agenda staat. Maandag attendeerde een bezorgde Woerkummer mij erop dat bij plannen rond de Nieuwe Hollandse Waterlinie vanwege de mogelijke UNESCO status steeds vaker een Heritage Impact Assesment wordt gemaakt. Voor het regionale bedrijventerrein, maar ook voor een bouwplan in Nieuwendijk werd eerder een HIA gemaakt. En daar heb ik niets over terug gelezen in de plannen voor op 't Loev. Een gemiste kans, daarmee had het plan zeker aan kracht gewonnen. Misschien kan deze alsnog worden uitgevoerd?