hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, February 13, 2019

Vrouwen in polderbesturen (2)

Schreef ik maandag nog dat G. Koeman - de Boer uit Buiksloot de eerste vrouw was in een waterschapsbestuur, vandaag moet ik dat alweer corrigeren. Via Atria - het internationale kennisinstituut voor vrouwengeschiedenis - kreeg ik een krantenbericht uit 1914 over een vrouw in het waterschapsbestuur. 

Uit de Graafschapbode van 29 mei 1914


Het gaat om Anne Wil Star Numan uit Oudemirdum. Zij werd gekozen in het waterschap de Luts, in Gaasterland en Hemelur Oldephaert en Noordwolde in Friesland. Bijzonder toch, terwijl er nog geen vrouwenkiesrecht was, werd ze als vrouw toch gekozen.