Altena bidt wel voor bruine bonen
'Ik bid niet voor bruune bonen'; wie opgegroeid is met de TV serie Bartje kent deze hartekreet. Het heeft het imago van peulvruchten waarschijnlijk geen goed gedaan. Terwijl de switch van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten goed is voor ons klimaat en onze gezondheid. Bovendien zijn peulvruchten wel iets meer dan alleen bruine bonen en zijn ze ook nog eens lekker.
Het ontwerp van CHIEF op landgoed Kraaiveld |
Tijdens de eerste grote bijeenkomst van CHIEF (Centrum voor Hulp bij Innovatie, Educatie en Fascinatie) op het gemeentehuis in Almkerk hield 'eiwitcommissaris ' Jeroen Willemsen ons voor dat we een beetje doorgeschoten zijn in onze vlees- en kaasconsumptie en weer terug moeten naar de jaren vijftig. Henk Schouten van Schouten Europe wil het liefst terug naar de verdeling vijftig/vijftig (dierlijk-plantaardig eiwit).
Vooraan ligt de huidige boerderij op landgoed Kraaiveld met daarnaast de notenbomenlaan |
Het CHIEF moet worden gebouwd op Landgoed Kraaiveld, eigendom van Willem Groenenberg. Op het landgoed is plaats voor een educatiecentrum voor scholieren en studenten, een restaurant, een belevingstuin, tiny houses, een bierbrouwerij en demo's van teelttechnieken. Voor de eerste fase van de bouw is zo'n 600.000 euro nodig. De plannen werden eerder gepresenteerd in het manifest 'de Kracht van Altena'. In Altena zijn 560 bedrijven waar ruim 3.000 mensen werken in de Agri & Food sector. Dat is elf procent van alle bedrijven en 16 procent van alle banen in de streek. Het aandeel Agri & Food ligt in onze regio hoger dan in Brabant. Met het manifest 'de Kracht van Altena' bundelen ondernemers, onderwijs en overheid hun krachten om de switch van dierlijk naar plantaardig eiwit een boost te geven.
Links Willem Groenenberg, Marc-Paul van Halderen (Rewin), Nicole Freid (HAK) en eiwitcommissaris Jeroen Willemsen |
Een van de sprekers was Nicole Freid, directeur marketing en innovatie van HAK conserven, ook een van de deelnemende bedrijven aan het manifest. Zij sprak over de 'kunst van het verleiden'. Hoe worden consumenten nu verleid om meer plantaardige eiwitten zoals peulvruchten te gaan eten? Hoe worden bruine bonen weer sexy? Wat is de invloed van de retail op ons eetpatroon? Ook storytelling kan bijdragen aan een verandering van ons eetpatroon. Kortom, een boeiende middag en een prachtig initiatief in Altena!
0 Comments:
Post a Comment
http://hanviskie.blogspot.com/"><< Home