hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Monday, May 13, 2019

Gemaaltje Uppelse molen in ere hersteld

Op 11 en 12 mei was de Nationale Molendag en wat had ik op een van die dagen graag een kijkje genomen in het gemaaltje bij de Uitwijkse molen. 

Het interieur van het gemaaltje, alvorens de inboedel werd gesloopt


Op de plek van het gemaaltje stond ooit de Uppelse molen, een van de zeven watermolens van de Zevenbansch boezem. Het interieur van het gemaaltje is door de eigen molenaars vakkundig vernield. Zodanig dat het niet meer te betreden is, omdat de vloer is gesloopt. Maar wat zou het mooi zijn als het gemaaltje in ere zou worden  hersteld. 

Genieten het polderlandschap rondom het gemaal

Mogelijk kan de gemalenstichting daar een helpende hand bij bieden. In onze regio is niet echt een organisatie of stichting die zich inzet voor gemalen, zoals bij voorbeeld wel in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Ik heb de molenstichting al een keer getipt over de gemalenstichting, maar het blijft nog steeds angstvallig stil. Zoals het ook al jaren stil rond mijn tip om zonnepanelen op het dak te leggen, zodat het gemaaltje in haar eigen stroom kan voorzien. 
Schilderworkshop rondom het gemaaltje