hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, May 09, 2019

100 jaar vrouwenkiesrecht

Vandaag is het honderd jaar geleden dat het wetswijzigingsvoorstel voor het vrouwenkiesrecht door de Tweede Kamer werd aangenomen. Overigens tegelijkertijd met de instelling van het algemeen kiesrecht voor alle mannen. 
 

Prachtige foto van Jacoba van Beieren en haar hofdames uit 1919 tijdens het Werkendamse oranjefeest ( beeldbank Streekarchief

Tijdens de 4 mei herdenking werd nog een mooie speech gehouden over vrijheid en het democratisch stemrecht voor iedereen. In het Groninger museum is een tentoonstelling gewijd aan 100 jaar vrouwenkiesrecht, alle reden om in de komende maanden een keer naar Groningen te gaan. Overigens heeft de expositie in Groningen natuurlijk alles te maken met Aletta Jacobs, de voorvechter voor het vrouwenkiesrecht en de allereerste vrouwelijke arts in Nederland. 


Wat waren de reacties op het vrouwenkiesrecht in onze regio, zo vroeg ik me af. Op de website van ons Streekarchief heb ik gezocht in de beeldbank naar foto's en bij kranten gezocht naar krantenartikelen.  Ook in het Gorinchems archief heb ik gezocht in de kranten. Ik kwam niet echt berichten uit Altena tegen, wel een bericht over Heusden. En een vraag van ds. Wouter Marie Adriaan Kalkman over stemplicht voor vrouwen tijdens een bijeenkomst van de Christelijk Historische Unie in 1924. Kalkman was predikant bij de Hervormde gemeente in Werkendam van 1921-1927. 

Artikeltje uit Gorinchemse Courant uit 1919

Artikel uit Nieuwsblad uit 1919

Vragen van ds, ,Kalkman in 1924 uit Algemeen Handelsblad