hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Wednesday, May 08, 2019

Komt er straks water uit de dorpspomp?

Groot was mijn schrik toen ik vandaag op de Hoogstraat een 'onthoofde' dorpspomp passeerde. Wat was hier gebeurd? De dorpspomp werd in 2001 bij het tienjarig bestaan van de Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. geschonken aan de gemeente Werkendam. 
Een onthoofde dorpspomp op de Hoogstraat


We hielden zelfs een mooi feest rond de dorpspomp met toneelspelers, burgemeester en wethouders. Daar heb ik nog mooie foto's van. Ooit telde het dorp Werkendam drie dorpspompen; in de Pompstraat, ergens bij Zevenhuizen en in de Slikstraat. Toen de pomp er pas stond, kwam er nog water uit, maar later werd het water afgesloten of raakte de pomp stuk. 

Burgemeester Hellegers tapte in 2001 het eerste water uit de dorpspomp

Nu in steeds meer dorpen watertappunten worden geplaatst, zou het mooi zijn als de dorpspomp ook een echt watertappunt wordt. Als dat de reden is voor de 'onthoofding' van de dorpspomp, dan zou dat mooi zijn. 

Werkendamse wasvrouwen bouwden een feestje rond de dorpspomp