hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Tuesday, July 02, 2019

Het Goud van Brabant

Vanavond was de speciale filmpremiere van alle erfgoedliefhebbers die hebben meegewerkt aan het Goud van Brabant, een project van Erfgoed Brabant.


Met andere erfgoedliefhebbers op het podium in de Verkadefabriek

Zij waren uitgenodigd in de Verkadefabriek om enkele fimpjes te bekijken, in totaal zijn 52 filmpjes gemaakt van Brabanders die vertellen over hun erfgoed. Zelf mocht ik een van die Brabanders zijn en heb ik verteld over Fort Altena, het eerste Werelderfgoed van Brabant.  Een van de filmpjes ging over de Brabantse poffer. Over een erfgoedliefhebber die veertig jaar geleden gefascineerde raakte door de poffer, zich de techniek van het mutsen maken eigen maakte en vele verhalen wist op te duikelen uit de historie. 

Alle deelnemers kregen een G opgeplakt


En zo herinnerde ik me ook weer een bezoek aan het provinciehuis dat speciaal voor die gelegenheid was omgedoopt tot het 'paleis van de poffer'. Ter gelegenheid van de presentatie van een boek over de Brabantse poffer werd daar een modeshow gehouden van moderne poffers. Tevens werd een serie portretten van vrouwen met poffers getoond. Maar tijdens alle filmpjes werd me weer eens duidelijk, erfgoed gaat over mensen!

In 2015 kreeg ik ook al eens een G in mijn handen gedrukt