hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, June 23, 2019

Als God de grienden weer ging kleuren

Hoe wonderlijk is het als je een schilderij onder ogen krijgt en dan direct weet welke dichtregels daarbij horen? Dat ondervond ik woensdag in het atelier van Paul Peet. Hij liet me enkele van de werken van Rinus van der Neut zien, die straks te zien zijn in het Biesboschmuseum. En bij een van die werken moest ik direct denken aan een gedicht van Bas van der Stelt (1926-2003) uit zijn bundel 'En altijd telden de bossen' (2010). 

Als God de grienden weer ging kleuren..........


O, stukje land geklemd tussen de rivieren
Waar heel mijn innerlijk aan is verkleefd
Waar hoog de wolken boven zwieren
Hier ben ik geboren, hier heb ik geleefd.

Als God de grienden weer ging kleuren
In duizend tinten zacht en warm
Als hij ontel'bre bloemen weer liet geuren
Dan voelde ik mij nimmer arm

Bovenstaand twee van de dertien coupletten die het gedicht telt. Bas van der Stelt was grienduil, buitenafwerker, postbode, vriendelijke hulp voor velen, maar bovenal man en vader.